Ύστερα από χρόνια συνεχούς προσπάθειας και συνεργασίας ανάμεσα σε πολλούς φορείς και με τη συμμετοχή χιλιάδων υπαλλήλων του ελληνικού Δημοσίου, το πρόγραμμα «Χρηστή Διακυβέρνηση, Θεσμοί, Διαφάνεια» ολοκληρώνεται με σημαντικά αποτελέσματα τα οποία έχουν άμεσο όφελος για τους Έλληνες πολίτες.

Σκοπός του Προγράμματος ήταν η ενίσχυση της εμπιστοσύνης των πολιτών στη δημοκρατία και στο κράτος δικαίου μέσα από τη βελτίωση της λειτουργίας, της διαφάνειας και της λογοδοσίας των θεσμών της. Το  Πρόγραμμα υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Χρηματοδοτικού Μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου γνωστών και ως, EEA Grants που αντιπροσωπεύουν τη συμβολή της Ισλανδίας, του Λιχτενστάιν και της Νορβηγίας για μια πράσινη, ανταγωνιστική Ευρώπη χωρίς αποκλεισμούς.

Οι βασικές παρεμβάσεις του Προγράμματος αφορούν τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό των ΚΕΠ, την επέκταση των υπηρεσιών του Συνηγόρου του Πολίτη και την ενίσχυση της ικανότητάς του (σε συνεργασία με τον Οργανισμό Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης – EU FRA) και την ενίσχυση της Εθνικής Στρατηγικής Καταπολέμησης της Διαφθοράς της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, με τη συνεργασία του ΟΟΣΑ.

  • Ενισχύθηκαν σημαντικά οι τομείς της διαφάνειας, της λογοδοσίας αλλά και της ψηφιακής τεχνολογίας στο ελληνικό Δημόσιο.
  • Δημιουργήθηκε ένα νέο πλαίσιο για τη σύγκρουση συμφερόντων με συστάσεις για την ενίσχυση του συστήματος πρόληψης και διαχείρισης της σύγκρουσης συμφερόντων στην Ελλάδα ώστε να είναι έτοιμη η θεσμική παρέμβαση για να ενισχυθεί η Εθνική Στρατηγικής Καταπολέμησης της Διαφθοράς.
  • Περίπου 3.000 δημόσιοι υπάλληλοι συμμετείχαν σε έρευνα αντίληψης στάσεων και συμπεριφορών και οι δημόσιοι υπάλληλοι εκπαιδεύονται μέσω webinars για μια πιο διαφανή και αποτελεσματική Δημόσια Διοίκηση.

 

  • Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός των ΚΕΠ απέδωσε ένα νέο ενιαίο ψηφιακό σύστημα  που αντικατέστησε το απαρχαιωμένο σύστημα, το νέο σύστημα είναι σε διαλειτουργία με το gov.gr και το mitos που καταγράφει και τυποποιεί όλες τις διοικητικές διαδικασίες του Ελληνικού Δημοσίου. Στο νέο σύστημα έχουν συνδεθεί 1.074 ΚΕΠ και έχουν υλοποιηθεί τουλάχιστον 1.3 εκατ. συναλλαγές το 2024.
  • Αναβαθμίστηκαν οι υπηρεσίες του Συνηγόρου του Πολίτη, ο οποίος ύστερα από 25 χρόνια απέκτησε γραφείο στη Θεσσαλονίκη.

Την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα απολογιστική ημερίδα για την ολοκλήρωση του προγράμματος. Τα αποτελέσματά του παρουσιάστηκαν αναλυτικά από στελέχη του υπουργείου Εσωτερικών, του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και του Συνηγόρου του Πολίτη.

Σε σύντομη παρέμβασή του, ο υφυπουργός Εσωτερικών κ. Βασίλης Σπανάκης τόνισε μεταξύ άλλων πόσο σημαντικό είναι για τους πολίτες να βλέπουν στην καθημερινότητά τους υψηλότερες ταχύτητες, καλύτερη εξυπηρέτηση σε όλη την Ελλάδα χωρίς κόστος για τον Έλληνα ενώ ευχαρίστησε τις Δότριες χώρες για την υποστήριξή τους σε όλη την επιτυχημένη προσπάθεια

Εμπιστοσύνη στους θεσμούς

Ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης – Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος αφού ευχαρίστησε τις Δότριες χώρες και όλους τους συμμετέχοντες στην υλοποίηση του προγράμματος, τόνισε μεταξύ άλλων ότι η εμπιστοσύνη στους θεσμούς είναι το ζητούμενο και μέσω του προγράμματος αυτή ενισχύθηκε σε σημαντικό βαθμό. Στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα της λογοδοσίας και διαφάνειας λέγοντας ότι το πρόγραμμα πέτυχε την ενίσχυση του διαλόγου μεταξύ πολιτών και Δημοσίου, με συνεπακόλουθο την αύξηση της εμπιστοσύνης των πρώτων προς το δεύτερο.

160 εκατομμύρια ευρώ ως το 2028 από την νέα περίοδο των EEA Grants

Στο μήνυμα που απηύθυνε κατά τη διάρκεια της ημερίδας, ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Διοίκησης, Υπουργείο Εσωτερικών, κ. Ιωάννης Φουστανάκης αναφέρθηκε ειδικά στην ψηφιακή αναβάθμιση των ΚΕΠ τονίζοντας πως πρόκειται για ορόσημο στη Δημόσια Διοίκηση. «Οι πολίτες έχουν πλέον τη δυνατότητα να εξυπηρετούνται πιο γρήγορα, πιο αποτελεσματικά και κυρίως ψηφιακά. Χωρίς ουρές και καθυστερήσεις. Όλο και περισσότερα αιτήματα πολιτών διεκπεραιώνονται με τη χρήση του νέου αυτού συστήματος, με αξιοσημείωτη εξοικονόμηση χρόνου και πόρων. Αντίστοιχα, δε, ο βαθμός ικανοποίησης των πολιτών αλλά και των υπαλλήλων των ΚΕΠ είναι υψηλός».

Όπως είπε ο κ. Φουστανάκης, η συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και τις Δότριες Χώρες μέσω του Χρηματοδοτικού Μηχανισμού του ΕΟΧ (ΧΜ ΕΟΧ) έδωσε τη δυνατότητα να αποκτηθεί πολύτιμη γνώση από τις πρακτικές άλλων χωρών. Ο ΕΟΧ αποσκοπεί στη μείωση των ανισοτήτων και την ενδυνάμωση της συνεργασίας μεταξύ των χωρών. Μάλιστα φέτος συμπληρώθηκαν τριάντα χρόνια από την υπογραφή της σχετικής συμφωνίας για την ενεργοποίηση του ΕΟΧ. Σύμφωνα με τον ίδιο, από το 1994 η Ελλάδα λαμβάνει συστηματικά χρηματοδοτήσεις μέσω των EEA Grants ενώ για τη νέα χρηματοδοτική περίοδο 2021 – 2028 οι δωρήτριες χώρες θα διαθέσουν περί τα 160 εκατ. ευρώ.

Συνήγορος παντού

Ο Συνήγορος του Πολίτη κ. Ανδρέας Ποττάκης ανέφερε ότι, με την ολοκλήρωση του προγράμματος, η ανεξάρτητη Αρχή μπαίνει σε μια νέα εποχή κατά την οποία θα μπορεί με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και ικανότητα να ανταποκρίνεται στον συνταγματικό της ρόλο και τις υποχρεώσεις προς τους πολίτες. «Είναι μια αλλαγή σελίδας που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ ως τώρα και δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς την πολύτιμη συνδρομή του ΧΜ ΕΟΧ. Η πραγματική αποτίμηση της αξίας αυτής της αλλαγής θα φανεί ακόμη περισσότερο στο μέλλον».

Τα οφέλη που αποκόμισε ο Συνήγορος από το πρόγραμμα αυτό μπορούν να ταξινομηθούν σε δύο άξονες: α) Εξωστρέφεια και διασύνδεση με λοιπούς δημόσιους φορείς – υλοποιήθηκαν πανελλαδικά 22 workshops και 200 συναντήσεις εργασίας, με θεματικές που αφορούν το σύνολο των αρμοδιοτήτων του Συνηγόρου, ενώ για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού υπήρξε καμπάνια προβολής του έργου και των υπηρεσιών του β) Αποτελεσματικότητα – αναβάθμιση πληροφοριακών συστημάτων, συστηματική επιμόρφωση του στελεχιακού δυναμικού, ίδρυση γραφείου στη Θεσσαλονίκη (που προβλεπόταν από το 1997 και υλοποιήθηκε με τη συνδρομή του προγράμματος περίπου 25 χρόνια αργότερα).

«Αυτό το πρόγραμμα δεν ήταν το πιο εύκολο. Αλλά όταν κάτι είναι δύσκολο, συνήθως είναι και πολύ σημαντικό: Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός, η σωστή Διακυβέρνηση και η Διαφάνεια είναι θεμελιώδη για μια αποτελεσματική και αξιόπιστη Δημόσια Διοίκηση. Και είναι βέβαιο ότι με το πρόγραμμα που μόλις ολοκληρώθηκε, οι εμπλεκόμενοι δημόσιοι φορείς κέρδισαν αυτά τα χαρακτηριστικά», υπογράμμισε από την πλευρά της, η Πρέσβειρα της Νορβηγίας στην Ελλάδα, κ. Lajla Brandt Jakhelln.

Χαιρετισμούς απηύθυναν ακόμη: η Διευθύντρια του Γραφείου του Χρηματοδοτικού Μηχανισμού του ΕΟΧ στις Βρυξέλλες κ. Ragna Fidjestøl, η αναπληρώτρια Διευθύντρια Public Governance Directorate του ΟΟΣΑ κ. Gillian Dorner, ο Προϊστάμενος Τμήματος Στρατηγικού Σχεδιασμού και Διεθνών Σχέσεων, Εθνική Αρχή Διαφάνειας, κ. Γιώργος Κασάπας καθώς και η Προϊσταμένη Εθνικού Σημείου Επαφής EEA Grants, Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Ιωάννα Τζίκα.

Στη διάρκεια της ημερίδας συζητήθηκαν οι εμπειρίες που αποκτήθηκαν στη διάρκεια υλοποίησης των δράσεων του προγράμματος μέσω ιστοριών από τους ανθρώπους που έζησαν την υλοποίηση των έργων ενώ ανταλλάχθηκαν απόψεις για τη μεγιστοποίηση του αντικτύπου του προγράμματος στο μέλλον.

Αναλυτικά τα αποτελέσματά του Προγράμματος «Χρηστή Διακυβέρνηση, Θεσμοί, Διαφάνεια»: https://eeagrants.digitaltransform.gr/

Φωτογραφικό Υλικό από την Απολογιστική Ημερίδα: press release

Περισσότερες πληροφορίες: Ηλίας Καστρίτης, 2131-500519, [email protected]

Διαχειριστής Προγράμματος “Χρηστή Διακυβέρνηση, Θεσμοί και Διαφάνεια”- Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Προγράμματος Ψηφιακός Μετασχηματισμός ΧΜ ΕΟΧ

#GoodGovernanceGR #WorkingTogether #eeaGrantsGR